Lütfen bekleyin..

İsmail Şahin

Dündar Taşer'in 'meselesi' neydi?

16 Haziran 2013, 22:24

Dündar Taşer Türk milliyetçileri gözünde her zaman farklı bir yerde olmuştur. Kırk yedi yıllık hayatı Türk milletinin 140 yıldır karşı karşıya olduğu “cezri” bitirmek ve “med”i başlatmak mücadelesi içinde geçmiştir. Tabii ki bu yolda yalnız değildi. Dündar Taşer denince akla gelen ilk isim nasıl Alparslan Türkeş ise, Alparslan Türkeş denince de Dündar Taşer’dir. Türkeş ve Taşer birlikteliğinde ismi konulmayan bir iş bölümü var gibidir. Türkeş liderlik vasfı ve karizması ile gençliği hareketin etrafına toplarken, Taşer engin tefekkürü ile gençliğin yetişmesine eğilmiştir.

Dündar Taşer’ olayları tahlil ederken geniş bir tarihi perspektiften çözümlemelere gider. Böylece hadiseleri daha anlaşılır kılarken, dinleyiciye Tarih şuurunu aşılar. “Bir milletin, milli telakkisi, onun tarihi seyri içinden çıkar” diyen Taşer için bu tarihi seyir önemlidir ve Türk gençliğine anlatılmalıdır. Bu tarihi seyir içinde Osmanlı’nın ayrı bir yeri vardır. Taşer’e göre daha önceki kurulan devletler Osmanlı’yı vücuda getirmek için yapılmış tecrübelerdir.  O’na göre Osmanlı, “…Bu İmparatorlukların sonuncusu, bugüne kadarki tarihin kaydedebildiği en kudretli, en adil, en azâmetli bir varlıktır.”

Taşer’i bir kelime ile ifade edecek olsaydık o  “devlet” olurdu. O’ndaki devlet telakkisi Osmanlı’dan kalma bir deyimle vücud bulur: Fena fi’d – devle. Yani devletle bir olmuş, devletle bütünleşmiş. Taşer'de devlet ve bayrak asli unsurdur: nitekim bayrak nereye gidiyorsa, Türk de oraya gidiyor. Bayrağın dalgalandığı, yâni devletin hakim olduğu yerde yaşayabiliyor.” Ona göre Osmanlı Devlet anlayışı cihanşümul bir senteze ulaşmıştır.

Taşer’in "meselesi" sadece tarih ve devlet anlayışı değildir; devleti oluşturan ve onun anlayışını şekillendiren unsurlar da ilgi alanına girer. Taşer'in 60'lı yıllarda bürokrasi ve siyasi irade çatışması üzerindeki tespitleri ilgi çekicidir. Taşer'in bu tespitlerini daha sonra Erol Güngör'de görmekteyiz.

Taşer’e göre, Askeri ve sivil bürokrasi ile siyasi idarenin çatışmasının temelinde yatan şey menşei, menfaati, dünya görüşü, içtimai kıymet hükümleri, yâni her şeyi ile birbirine zıt iki varlığın devlet yönetiminde yan yana bulunmak zarureti”dir. Bu zıtlık, devlet idaresini imkansız kılan tek sebeptir. Bunu çözmenin yolu yine Osmanlı örneğinden geçer. Osmanlı’nın kuruluşundan Tanzimat'a kadar geçen sürede böyle bir ayrışma, zıddiyet yoktur.

Bu ayrışmanın sebebi, kendisini milletin üzerinde gören, içinden çıktığı toplumun zevkini, estetiğini ve sanatını küçümseyen bir zümredir. Aydınlar ve bürokrasinin milletteki "inanış ve imanın, an'âne ve kıymet hükümlerinin" üzerinde oturmaması, ”halk ve müesseseler ikiliği”ni ve nihayet “halk ve aydın zıtlığı"nı ortaya çıkartmaktadır. Bu durum toplumsal çatışmanın temelinde yatan şeydir. Son yirmi yıldır yaşadığımız tartışmalara bu "zıtlık" çerçevesinden bakıldığında, özellikle "bürokratik" hakimiyette "rol değişimleri" olsa da problemin Taşer'in tespit ettiği noktada vücut bulduğunu görebiliriz: İktidar koltuğuna oturanların "öteki"ni görmemekteki ısrarı ve koltuk sahibi değişse de "halk ve müesseseler" ikiliğinin devam etmesi. Son aylarda yaşadıklarımızı da dikkate alarak baktığımız zaman görülmektedir ki, yarım yüzyıldır iktidarı elinde tutanlar Dündar Taşer'i haklı çıkartmaktadır. Bu durumdan en büyük "hisse"yi milliyetçiler çıkararak Taşer'i tekrar keşfetmelidirler.

Taşer’in “mesele”si “Büyük Türkiye” idealini gençliğin hayallerine sokmak ve bunu gerçekleştirecek gençliği yetiştirmekti. Bunun için geleceği kuracak nesillere büyük ve güçlü devleti anlattı. Genç dimağlara büyük devlet fikrini canlı ve muhteşem örneklerle anlatmayı yöntem olarak benimsedi. Aslında o, gençliğe yeni bir ideal aşılamaya çalışıyor, uzun süredir unutulan “büyük” olma idealini yüreklere bir ateş gibi düşürmeyi hedefliyordu. Bunda başarılı da oldu. Onun yüreğine ateş düşürdüğü çocuklar daha sonra ülkeyi ateş çemberinden çıkardılar.

O bunu yıllar öncesinden görmüştü: “…Ülkücü gençlik gösteriyor ki Allah bu Millet’in fenâ bulmasını dilememiştir. O halde Türk Milleti yaşayacaktır.”.

Mekânı Cennet olsun.

  • Bu haberi paylaşın:
UYARI: Konuyla ilgisi bulunmayan, hakaret içeren cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik ve tamamı büyük harfle yazılan yorumlar onaylanmamaktadır.
Sukuti
601 gün önce
Emmioğlu kalemine,mürekkebine sağlık.Dündar Ağayı unutmayanlara ve.Tüm Barak Ovasına ve sevenlerine selam olsun.
Yazarın Diğer Yazıları
15 gün önce
29 gün önce
78 gün önce
84 gün önce
141 gün önce
162 gün önce
169 gün önce
197 gün önce
204 gün önce
211 gün önce
225 gün önce
232 gün önce
246 gün önce
253 gün önce
260 gün önce
267 gün önce
330 gün önce
351 gün önce
365 gün önce
407 gün önce
414 gün önce
434 gün önce
461 gün önce
498 gün önce
512 gün önce
540 gün önce
547 gün önce
554 gün önce
638 gün önce
673 gün önce
764 gün önce
778 gün önce
848 gün önce
876 gün önce
890 gün önce
946 gün önce
1086 gün önce
1093 gün önce
1100 gün önce
1107 gün önce
1114 gün önce
1121 gün önce
1135 gün önce
1149 gün önce
1156 gün önce
1191 gün önce
1205 gün önce
1212 gün önce
1219 gün önce
1261 gün önce
1310 gün önce
1338 gün önce
1373 gün önce
1387 gün önce
1409 gün önce
bmV0aGFiZXJ5YXppbGltaS5jb20=