Lütfen bekleyin..

Turkcell "AkCell" oldu, yandaş medyaya para akıyor

24 Kasım 2014, 12:14

Yönetimine AKP'li Eski Bakanların atandığı Türkcell adeta AKCELL oldu. Ünlü GSM operatörü reklam bütçesinin büyük bir kısmını yandaş televizyon ve kanallara ayırıyor. En çok satan gazetelere ise reklam yok...

Facebook'ta Paylaş Twitter'da Paylaş

Turkcell’in yönetimine AKP’li eski bakanlar atandı... Firmanın reklam bütçesi, az okunup az izlenen yandaş gazete ve TV’lere kaydı!..

İktidarın yan­daş med­ya­yı bes­le­me tak­ti­ği, Turk­cel­l’­in med­ya­ya ver­di­ği reklamlarla bir kez da­ha or­ta­ya çık­tı. Fir­ma, 2 yıl ön­ce­si­ne ka­dar reklam büt­çe­si­ni med­ya­nın eri­şi­mi­ne gö­re da­ğı­tı­yor­du…

AKP, yö­ne­ti­me es­ki ba­kan­la­rı ata­yın­ca iş­ler de­ğiş­ti. Sözcü'nün haberine göre; Fir­ma­nın 250 mil­yon li­ra­lık rek­lam büt­çe­sin­den as­lan pa­yı­nı, yan­daş işa­dam­la­rı­nın okun­ma­yan ga­ze­te­le­ri ile iz­len­me­yen ka­nal­la­rı al­dı…

Turkcell oldu Akcell, bu iş ABD SEC’ine kadar gider

Yönetimi AKP’ye yakın isimlerle doldurulan Turkcell,  250 milyon liralık  reklam ve tanıtım bütçesini, hükümete yakın işadamlarının sahip olduğu gazete, televizyonlara aktarıyor.

Yönetimine AKP’li eski bakan ve AKP’ye yakın isimlerin atandığı GSM operatörü Turkcell’de yandaş rüzgarları esiyor. Şirketin reklam pastasından aslan payını AKP’li işadamı ve medya patronu Ethem Sancak’ın kurumları alıyor. Analistler, hisseleri hem Borsa İstanbul’da hem de New York Borsası’nda işlem gören şirketin zarara uğratıldığına dikkat çekiyorlar.

Turkcell’de 2010 yılından bu yana yaklaşık 4 milyar liralık kâr payının genel kurullar yapılamadığı için dağıtılmadığını hatırlatan uzmanlar, şirketin yıllık yaklaşık 250 milyon liralık reklam ve tanıtım bütçesinin de iktidara yakın medyaya aktarılarak suç işlendiğini öne sürüyorlar.

Liderlere yüzde 5, yandaşlara yüzde 43

En son yayınlanan tiraj raporlarına göre, zirvede olan ilk üç gazeteye reklam bütçesinden sadece yüzde 5.8’lik ilan verilirken AKP’ye yakınlığı ile bilinen işadamı Ethem Sancak’ın tirajları yerlerde gezen Star, Akşam ve Güneş gazetesine yüzde 30.3’lük pay verilmesi dikkat çekiyor.

Ceza davaları açılabilir

Sancak’ın gazetelerini ise yine iktidara yakın yayınlarıyla öne çıkan Yeni Şafak ve Sabah gazeteleri takip ediyor. Gazetelerin tiraj rakamlarını ve Turkcell’in gazete, dergi, televizyon, internet vb. mecralara, bu yılın ilk 9 ayı itibariyle verdiği reklamların dağılımındaki çarpıklık yandaki tablolarda da açıkca görülüyor.

Yandaş yayınların Turkcell’den aldığı toplam pay yüzde 43’ün üzerinde yer alıyor.
Ekonomistler, halka açık olan ve hisseleri iç ve dış borsalarda işlem gören bir şirketin kaynaklarının belli amaçlar uğruna bu şekilde kullanımıyla şirketin zarara uğratılmasının, ‘görevi kötüye kullanmak’ olduğunu belirtiyorlar. Ve konunun uzmanları, küçük yatırımcıların şirket yönetimi hakkında “görevi kötüye kullanmaktan” ceza davası açılabileceği görüşünü savunuyorlar.

Turkcell hisselerinin New York Borsası’na da kote olduğunu hatırlatan ve adlarının açıklanması istemeyen bazı eski SPK yöneticileri, Türkiye’nin yanı sıra ABD’de yaşayan Turkcell hissesi sahibi küçük yatırımcıların da şirket yönetiminin görevi kötüye kullandığından hareketle New York Eyalet mahkemelerinde doğrudan ceza davaları açabileceğini vurguluyorlar. Ayrıca aynı yöneticiler, küçük yatırımcıların bu mağduriyetlerinin ABD sermaye piyasaları kurulu olan SEC’e (Security Exchange Comission) kadar taşınabileceğini belirtiyorlar.

Aslan payı Sancak’a

Star Gazetesi ve Kanal 24’ü, “Erdoğan’a destek olmak için” aldığını itiraf eden işadamı Ethem Sancak, medyada Akşam, Güneş ve Star gazetelerinin yanı sıra Kanal 24 ve 360 TV’ye (Sky 360) sahip.

Gerçek tirajlarının, açıklanan rakamların çok çok altında olduğu bilinen Star Gazetesi, Turkcell’in reklam pastasından Kasım 2014 itibariyle yüzde 14’le en büyük payı alıyor.

2012’de Turkcell’in gazetelere verdiği reklamların yüzde 10.2’sini alan gazete, 2013 ve 2014’ün ilk 9 ayında aldığı payı yüzde 48 artırdı. Turkcell yönetimi, Sancak’a ait üç gazeteye toplam reklam pastasından yüzde 30.3 pay verirken, geri kalan 32 gazeteye yüzde 69.7’lik payı bölüştürüyor.

Turkcell yönetiminde kimler var

Ah­met Ak­ça

İmam Ha­tip Li­se­si me­zu­nu olan Ah­met Ak­ça ay­nı za­man­da Bezm-i Alem Vak­fı Mü­tev­vel­li He­ye­ti Baş­ka­nı.

Meh­met Hil­mi Gü­ler

AKP hü­kü­me­tin­de uzun sü­re Ener­ji ve Ta­bi­i Kay­nak­lar Ba­ka­nı olan olan Gü­ler, AK Par­ti ku­ru­cu MKYK üye­li­ği ve Ar-Ge’­den So­rum­lu Ge­nel Baş­kan Yar­dım­cı­lı­ğı yap­tı. Gü­ler ay­nı za­man­da şir­ket­le­rin ye­ni­den ya­pı­lan­ma­sı ile et­kin­lik ve ve­rim­li­lik ko­nu­la­rın­da da­nış­man­lık da ya­pı­yor.

Atil­la Koç

AKP hü­kü­me­tin­de Kül­tür ve Tu­rizm Ba­ka­nı ola­rak gö­rev ya­pan Koç med­ya­da sık­ça “u­yu­yan ba­ka­n” ola­rak gün­de­me gel­miş­ti. Koç, 22. ve 23. Dö­nem AKP Ay­dın mil­let­ve­kil­li­ği yap­tı ve An­ka­ra Üni­ver­si­te­si Si­ya­sal Bil­gi­ler Fa­kül­te­si­’n­den me­zun. Bir dö­nem An­ka­ra Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­si Baş­ka­nı Me­lih Gök­çe­k’­in Ge­nel Sek­re­ter­li­ği­ni de üst­len­di. Ay­rı­ca Re­fah­yol Hü­kü­me­ti­’n­de gö­rev al­dı

Be­kir Pak­de­mir­li

Es­ki ba­kan ve baş­ba­kan yar­dım­cı­la­rın­dan Ek­rem Pak­de­mir­li­’nin oğ­lu olan Be­kir Pak­de­mir­li, ay­nı za­man­da AK­P’­nin Ar-Ge’­den so­rum­lu İz­mir İl Baş­kan Yar­dım­cı­sı gö­re­vi­ni yü­rü­tü­yor. Pak­de­mir­li, 2011 ge­nel se­çim­le­rin­de 6’n­cı sı­ra­dan mil­let­ve­ki­li ada­yı ol­du. Pak­de­mir­li ay­nı za­man­da Cum­hur­baş­ka­nı Re­cep Tay­yip Er­do­ğa­n’­ın kü­çük oğ­lu Bi­lal ile olan dost­lu­ğu ile ta­nı­nı­yor.

Meh­met  Bos­tan

AKP dö­ne­min­de ka­mu ban­ka­sı olan Va­kıf­ban­k’­a bağ­lı Va­kıf Emek­li­lik Ge­nel Mü­dü­rü olan Bos­tan, 2012’de Emek­li­lik Gö­ze­tim Mer­ke­zi (EGM) Yö­ne­tim Ku­ru­lu Baş­kan Yar­dım­cı­sı ola­rak gö­rev yap­tı.

İzlenmeyen kanallara  pastadan büyük pay

TURKCELL’in televizyon reklamlarında da öne çıkanların yine iktidara yakın kanallar olduğu gözleniyor. Reyting ölçümlerine giren ulusal kanallar arasında da ‘havuz’ medyasının kanalı atv, listenin başındaki yerini korudu. Reyting takibi yapılan ve en çok izlenen kanallar arasında yeralan Doğan Grubu’na ait Kanal D ve Doğuş Grubu’na ait Star TV bile izlendiği şüpheli kanalları geçemedi.

En son verilere göre Kanal D, bu yıl 105 bin 325 saniye reklam alırken, izlenirliği tartışılan Kanal 24 Tv 192.697 saniye aldı. Havuz medyasına bağlı A Haber 164.693 saniye ile 24 Tv’yi takip etti. Tematik kanallarda reklam pastasında en büyük payı, Yeni Dünya Medya Grubu bünyesinde Kanal 7 yayın grubunun haber ağırlıklı yayın yapan televizyon kanalı Ülke TV ve Ethem Sancak’a ait 360 ve 24 TV aldı. Yeni Şafak’ın televizyon kanalı Tv Net de Turkcell’den en çok reklam alan dördüncü haber kanalı oldu.

‘Cemaat’in gazeteleri sıfırlandı

Rek­lam pas­ta­sın­dan 17 ve 25 Ara­lık Yol­suz­luk ve Rüş­vet Ope­ras­yon­la­rı­’n­dan ön­ce Gü­len Ce­ma­ati’­ne ait ga­ze­te­le­re bü­yük lok­ma ak­ta­ran Turk­cell, ik­ti­da­rın dü­men su­yu­na gö­re ha­re­ket ede­rek ce­ma­ati de göz­den çı­kar­dı.

2012’de şir­ke­tin rek­lam büt­çe­sin­den yüz­de 10.2 pay alan Star Ga­ze­te­si­’ni yüz­de 8’lik pay ile Sa­bah ga­ze­te­si iz­li­yor­du. Bu iki ga­ze­te­nin ar­dın­dan Za­man ga­ze­te­si, ilk üç­te yüz­de 7.6’lık pay­la zir­ve­yi pay­la­şı­yor­du. Yol­suz­luk ve Rüş­vet Ope­ras­yo­nu­’nun dü­zen­len­di­ği Ara­lık 2013’ün bi­ti­mi­ne ka­dar yıl­lık baz­da yi­ne Et­hem San­ca­k’­a ait Star Ga­ze­te­si şir­ket­ten en bü­yük pa­yı alı­yor­du. Za­man ga­ze­te­si ise 2013 yı­lın­da Turk­cel­l’­den en bü­yük ge­li­ri el­de eden ikin­ci ga­ze­tey­di.

Satılmayan gazeteye 4 kat ilan

Turkcell’in, Yeni Akit’e verdiği reklam, 2014’ün Ocak ve Ekim ayları arasında geçen yılın aynı dönemine göre, dört kat birden arttı. Tiraj sıralamasında en sonlarda yerini alan gazete, 2012’de toplam reklam pastasından yüzde 0.9’luk paya sahipti. 2013’te tirajları düşmesine rağmen bu pastadan aldığı payı yüzde 1.3’e yükselten Yeni Akit, hükümetin cemaat gazetelerine ambargo uygulanmaya başlamasının ardından reklam payını, dört kat artırarak yüzde 4.1’e kadar yükseltti.

Sözcü

Etiketler : turkcell, akp
  • Bu haberi paylaşın:
UYARI: Konuyla ilgisi bulunmayan, hakaret içeren cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik ve tamamı büyük harfle yazılan yorumlar onaylanmamaktadır.
GÜNDEM Kategorisindeki Diğer Haberler
İstanbul Sultangazi'de terör suçları savcısı Evilya Çalışkan'ın ara..
AKP Pendik İlçe Başkan Yardımcısı Yüksel Palut'un sosyal medyaya düşen ..
Sahte ve ikiz plaka takan, plakasız araç kullanan sürücülere para ve trafik..
Adil Öksüz'ün, örgütün 'sivil imamları' oldukları öne sürülen K..
Mehmet Baransu'nun eski eşi, çocuklarının soyadını mahkeme kararıyla de..
Fetullahçı Terör Örgütünün (FETÖ) darbe girişimi sırasında Yunanistan'a..
bmV0aGFiZXJ5YXppbGltaS5jb20=